Khamis, 27 Januari 2011

Syarikat Y.

Pada 10/1/2011 .. aku dapat surat dari satu syarikat yang menawarkan biasiswa kepada aku ... tapi , nama pada surat tu salah. bukan nama aku ... hm , aku dan famili pun buat tak tahu lah dengan surat tu walaupun jauh di sudut hati aku mengharapkan biasiswa tu .

Pada 21/1/2011 .. sekali lagi aku dapat surat daripada syarikat yang sama .. tapi kali ini dengan nama aku. Ya ! betul nama aku! Tetapi kandungan surat itu tidak seperti yang aku jangkakan .. Syarikat itu memohon maaf kepada aku kerana mereka tersilap tulis nama .. :) Hihi .. Sungguh berbudi bahasa :) ..

Jadi , pengajarannya .. Mohon maaflah atas setiap kesilapan yang anda lakukan walaupun cuma kesilapan yang sekecil zarah.
Berbudi bahasa , dan jangan sekali-kali menghina orang :)

Jumaat, 21 Januari 2011

Imam Muda Taufiq

Pada tahun 2010 yang lalu , satu saluran televisyen di Malaysia telah menerbitkan sebuah rancangan realiti yang mencari bakat2 muda untuk menjadi imam , iaitu Imam Muda . Seoerti yang kita ketahui pemenangnya ialah Imam Muda Asyraf .

Tetapi , pada catatan aku hari ni , aku bukan lah hendak bercerita tentang Ustaz Asyraf , tetapi , aku ingin bercerita tentang salah seorang dari pada Imam Muda yang lahir daripada rancangan realiti itu iaitu Imam Muda Taufiq.

Pada hari ini 22 Januari 2011 , beliau (Imam Muda Taufiq) telah datang ke sekolah ku untuk memberi ceramah kepimpinan kepada pengawas2 di sekolah tempat aku belajar. Aku berasa sangat bertuah kerana aku dapat mendengar beliau memberikan ceramah, bukan senang nak tengok orang2 besar datang sekolah aku ni . Lagi pula , aku bukannya pengawas tapi kelas kami terpilih untuk masuk ke dewan dan mendengar ceramah selain mengambil input2 yang berguna dari beliau. Walaupun kami muncul pada slot kedua , kami masih rasa bertuah biarpun terpaksa menahan lapar . kerana kami tak rehat2 lagi .
Antara input yg aku dapat tadi dan yang aku berminat untuk berkongsi dengan kauorang ialah Falsafah Pemimpin .. antara falsafah2 pemimpin ialah .....
  • Menukar kesempitan kepada kesempatan.
  • Menukar masalah sebagai cabaran.
  • Menukar halangan kepada peluang.
Habis sahaja beliau memberi ceramah yang bagi aku berkesan , cikgu aku mengajak kami untuk mengambil gambar bersama beliau. Aku pun tidak ketinggalan untuk itu kerana peluang hanya datang sekali. Bila lagi aku dapat jumpa dia kalau tak hari ni ? Lepas tu , aku ngan kawan2 aku yg setia menunggu beliau kerana kami inginkan autograph beliau. Ramai juga yang mengambil Q untuk mendapatkan autograph dari beliau.

Tetapi , tadi aku agak sedih apabila apabila ada seorang rakan aku menyindir kami yang mengambil autograph Imam Muda Taufiq . Kata kawan aku tadi
"Aku tak de ah terhegeh-hegeh nak tandatangan dia"
walaupun dia tidak mengatakan bahawa dia menyindir kami atau aku . Tapi dari cara dia bercakap , aku tahu dia sedang minyindir kami .

Dah , abaikan . yang penting hari ni aku gembira :)
hari ni aku akan menjadi aku yang baru :)
INSYA-ALLAH :)

Sabtu, 15 Januari 2011

MANUSIA

bismillahi rahmani rahim .........

aku pasti semua yang membaca catatan-catatan sengal aku ni manusia..
kita tahu kita ni manusia , kita sedar kita manusia ..
aku juga sedar aku manusia dan aku tak pernah menafikannya ,
Sedarlah , kita ni bertuah kerana dilahirkan sebagai seorang manusia dan yang pastinya
setiap manusia itu mempunyai akal.

Anggota badan kita ni anugerah tuhan yang nyata .. kita dapat free je anggota badan kita ni . lahir2 semua dah lengkap . sempurna .. kenape kite nak rosakkan ? hisap dadah , merempit . kenapa tak nak bersyukur . ALLAH dah kasi free , kite senang2 je rosakkan . Tapi kalau awek/pakwe kasi ..perggh , simpan lame2 , jage baik2 ,. tapi kalau dah clash kene pulangkan ? kene bakar ? hm ,, nauzubillahumin zalik.

Okey percayalah kita ni bertuah ( sehinggakan malaikat pun cemburu dengan kita ) sebab ...
  • kita ada akal ( haiwan & tumbuhan ada ke? )
  • ALLAH menciptakan kita dengan indah. Kita ni sebaik-baik kejadian. ( walaupun kambing pakai pendakap gigi sekalipun , rupe nye tetap tak seindah manusia )
  • kita ada IBU & AYAH. ( memanglah haiwan pun ade , tapi dorg kenal ke sape ibu ayah dorang? )
  • lahir sempurna ( akal & fikiran )
  • dilahirkan sebagai umat Nabi MUHAMMAD S.A.W ( mendapat syafaat daripada Baginda di akhirat kelak , boleh sujud kepada Allah di mana2 di muka bumi , dosa tak di azab di dunia )
  • boleh bersekolah ( walaupun ada yang tak bernasib baik )
jadi kepada semua yang rasa sekarang ni die sedang menyiksa diri , merosakkan tubuh badan sedarlah . kembali kepada TuhanMU . sesungguhnya Dia maha penerima taubat2 hamba-hambanya.

:: ni aku ulas balik ape yg aku dengar kat ceramah tadi :)

Sabtu, 8 Januari 2011

Antara Dua Darjat

ternyata pada zaman pascamoden ini . manusia masih lagi memandang pada darjat .
adakah orang yang melakukan pekara2 begitu mempunyai alasan yang relevan tentang sebab2 mereka memandang hina kepada orang miskin . perbezaan darjat pasti akan berlaku , kerana tak semua orang di dunia ini bernasib baik .
selain perbezaan darjat antara orang kaya dan orang miskin . terdpat banyak lagi perbezaan yang menimbulkan persengkataan, kemurungan , dan manusia akan berpuak-puak .
contohnya , jika di pusat pengajian , pelajar2 yang mendapat markah yang tinggi akan berkawan dengan yang mereka yang mendapat markah tinggi sahaja , manakala yg mendapat markah rendah disisihkan . pengajar2 juga akan lebih memandang kepada pelajar2 pandai itu sahaja. salahkah jika mereka yg mndapat markah yg tinggi2 belaka tu berkongsi ilmu dengan mereka yg kurang bernasib baik itu ? apakah ilmu itu sangat mahal bagi mereka ? saya sangat pelik dengang kejadian ini .
saya pelajar yang sentiasa mendapat markah medium . jadi , kami ini menjadi pemerhati kepada 2 kelompok ini . kami berada di tengah2 , kami berkawan dengan due-due kumpulan , walaupun terkadang yg pandai2 ni menghasut agar jangan berkawan dengan yg kurang2 tu . begitu juga sebaliknya.

bagi saya , pandai atau tidak bukan soal pokoknya . yg penting sahabat itu seorang yang setia kawan , saling bantu membantu , tegur menegur kesilapan dan prihatin .

STRAIGHT TO YOUR NOSE . orang2 yg pandai2 , kaya2 ni . Jangan nak mempoyo sangat lah kan. nanti dekat akhirat nanti ALLAH akan tanya , kenapa kau tak bantu orang itu sedangkan kau berupaya untuk membantunya . Apa kau nak jawab. Jadi , fikir-fikirkanlah before buat tindakan .


Rabu, 5 Januari 2011

Api

api membara ,
panasnya tak terkata ,
walaupun tak sepanas api neraka ,
namun bahangnya tetap ada .

api itu lawan ,
semasa kecilnya berteman ,
bermain bersama di taman,
pabila maraknya ,
lupalah api pada teman ,
dimusuhi pula temannya,
yang pastinya tidak berdosa apa-apa.

Mahmudahkah itu ?
anak kecil juga tau membezakan
mengapa tidak kita ?

kehidupan tak selalunya mudah ,
api-api akan datang merintang ,
membahangi kedamaian hati ,
membakar semua sillaturrahim ,
terkadang memusnah jiwa insani.

Mahmudahkah itu ?
anak kecil juga tahu membezakan
mengapa tidak kita ?