Sabtu, 15 Januari 2011

MANUSIA

bismillahi rahmani rahim .........

aku pasti semua yang membaca catatan-catatan sengal aku ni manusia..
kita tahu kita ni manusia , kita sedar kita manusia ..
aku juga sedar aku manusia dan aku tak pernah menafikannya ,
Sedarlah , kita ni bertuah kerana dilahirkan sebagai seorang manusia dan yang pastinya
setiap manusia itu mempunyai akal.

Anggota badan kita ni anugerah tuhan yang nyata .. kita dapat free je anggota badan kita ni . lahir2 semua dah lengkap . sempurna .. kenape kite nak rosakkan ? hisap dadah , merempit . kenapa tak nak bersyukur . ALLAH dah kasi free , kite senang2 je rosakkan . Tapi kalau awek/pakwe kasi ..perggh , simpan lame2 , jage baik2 ,. tapi kalau dah clash kene pulangkan ? kene bakar ? hm ,, nauzubillahumin zalik.

Okey percayalah kita ni bertuah ( sehinggakan malaikat pun cemburu dengan kita ) sebab ...
  • kita ada akal ( haiwan & tumbuhan ada ke? )
  • ALLAH menciptakan kita dengan indah. Kita ni sebaik-baik kejadian. ( walaupun kambing pakai pendakap gigi sekalipun , rupe nye tetap tak seindah manusia )
  • kita ada IBU & AYAH. ( memanglah haiwan pun ade , tapi dorg kenal ke sape ibu ayah dorang? )
  • lahir sempurna ( akal & fikiran )
  • dilahirkan sebagai umat Nabi MUHAMMAD S.A.W ( mendapat syafaat daripada Baginda di akhirat kelak , boleh sujud kepada Allah di mana2 di muka bumi , dosa tak di azab di dunia )
  • boleh bersekolah ( walaupun ada yang tak bernasib baik )
jadi kepada semua yang rasa sekarang ni die sedang menyiksa diri , merosakkan tubuh badan sedarlah . kembali kepada TuhanMU . sesungguhnya Dia maha penerima taubat2 hamba-hambanya.

:: ni aku ulas balik ape yg aku dengar kat ceramah tadi :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

i do loves COMMENTS