Sabtu, 8 Januari 2011

Antara Dua Darjat

ternyata pada zaman pascamoden ini . manusia masih lagi memandang pada darjat .
adakah orang yang melakukan pekara2 begitu mempunyai alasan yang relevan tentang sebab2 mereka memandang hina kepada orang miskin . perbezaan darjat pasti akan berlaku , kerana tak semua orang di dunia ini bernasib baik .
selain perbezaan darjat antara orang kaya dan orang miskin . terdpat banyak lagi perbezaan yang menimbulkan persengkataan, kemurungan , dan manusia akan berpuak-puak .
contohnya , jika di pusat pengajian , pelajar2 yang mendapat markah yang tinggi akan berkawan dengan yang mereka yang mendapat markah tinggi sahaja , manakala yg mendapat markah rendah disisihkan . pengajar2 juga akan lebih memandang kepada pelajar2 pandai itu sahaja. salahkah jika mereka yg mndapat markah yg tinggi2 belaka tu berkongsi ilmu dengan mereka yg kurang bernasib baik itu ? apakah ilmu itu sangat mahal bagi mereka ? saya sangat pelik dengang kejadian ini .
saya pelajar yang sentiasa mendapat markah medium . jadi , kami ini menjadi pemerhati kepada 2 kelompok ini . kami berada di tengah2 , kami berkawan dengan due-due kumpulan , walaupun terkadang yg pandai2 ni menghasut agar jangan berkawan dengan yg kurang2 tu . begitu juga sebaliknya.

bagi saya , pandai atau tidak bukan soal pokoknya . yg penting sahabat itu seorang yang setia kawan , saling bantu membantu , tegur menegur kesilapan dan prihatin .

STRAIGHT TO YOUR NOSE . orang2 yg pandai2 , kaya2 ni . Jangan nak mempoyo sangat lah kan. nanti dekat akhirat nanti ALLAH akan tanya , kenapa kau tak bantu orang itu sedangkan kau berupaya untuk membantunya . Apa kau nak jawab. Jadi , fikir-fikirkanlah before buat tindakan .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

i do loves COMMENTS