Ahad, 19 Jun 2011

Marah Ke ? Sabar lah ....

bismillahirrahmanirrahim,


"Orang yang paling gagah perkasa di antara kamu semua ialah orang yang dapat mengalahkan nafsunya pada waktu marah dan orang yang tersabar adalah diantara kamu semua ialahorang yang suka memanfaatkan kesalahan orang lain padahal ia sebenarnya ada kuasa untuk membalasnya kembali"


Tidak ada manusia sempurna yang tidak mempunyai perasaan marah. Sebaliknya kesempurnaan diri seseorang itu terhasil apabila dapat mengekang dan mengendalikan kemarahannya dengan menuruti seperti mana kehendaknya, dan tidak biar bebas tanpa kawalan. Dalam maksud lain tidak membiarkan dirinya diperkudakan oleh perasaan marah yang didorong oleh hawa nafsu semata-mata.

Sifat marah tidak boleh dibuang sama sekali, kerana dalam hal-hal tertentu sifat marah itu perlu. Islam mengiktiraf orang yang mampu menundukkan perasaan marahnya sebagai seorang yang terbukti kegagahannya. Kerana mereka adalah orang-orang yang sabar.

Asas kukuh yang membolehkan seseorang mengekang kemarahan dan bertindak secara lebih menguntungkan dunia akhirat ialah penanaman sifat sabar. Inilah kekuatan dalaman yang merupakan anugerah bercahaya yang boleh melenyapkan nyalaan kemarahan yang sedang kemuncak bergelora. "bersabarlah adalah cahaya yang gilang-gemilang"

Jadi, walau apa pun yang orang lakukan pada anda, atau apa pun yang terjadi pada anda, bersabarlah. Jangan cepat meradang. Kawal kemarahan anda kerana biasanya kemarahan yang tidak terkawal itu adalah akibat syaitan dan nafsu, ini boleh membuat anda bertindak di luar batasan akal sihat.

Mungkin , banyak kejadian bunuh yang berlaku di dunia kini terjadi akibat tiada suburnya sifat sabar dalam diri. Tanam lah sifat sabar dalam diri kita sekarang, bukan kah sabar itu separuh daripada iman? hehe, semoga kita bersama dapat merasa Halwatun Iman (Kemanisan Iman) ..

chill and peace
terima kasih kerana membaca !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

i do loves COMMENTS