Jumaat, 27 April 2012

'Hahaha'. Gelak ada tempatnya..

bismillahirrahmanirrahim,


"HAHAHAHAHAHA" Besar gelak kawan aku yang sorang tu bila diperjelaskan padanya tentang kepandaian atau kelebihan kawan aku yang sorang lagi.

Orang itu punyai kepandaian dan berniat baik untuk menolong orang sambil mencari rezeki barang sesuap dua..  Lalu, dengan tiada fikiran yang panjang kau terus mentertawakan dia. Ehh, dia ada usaha tau untuk dapat duit. Dia tak lah tunggu Mama, Papa, Ayah , Mak, Ibu, Daddy, Girlfriend, Awek, atau sesiapa pun lah bagi duit kat dia. Tak! Dia tak tunggu, dia usaha, dia ikhlas.

Oh, aku kena positif !!

Hmm, mungkin kau tak terfikir kalau kau di tempat dia kot. Okay, contohlah. Kau bijak bergitar. Kau dah kehabisan not. Kau pun pergi 'busking'. Lalu, kawan-2 kau yang kau harap bagi semangat, sokongan, galakan, ketawakan kau. Padahal kawan-2 kau tu lansung tak ada kena mengena dalam proses kau membuat keputusan untuk 'busking'. Haaa, bagaimana? Sakit tak hati ? Kalau tak sakit pun, terguris tu mungkin lah.

Ahh, maaf. Ternegatif juga !!

Dalam pada kau mentertawakan dia macam tu, aku telah nampak satu sikap yang 'erghhhh!' pada kau. Kau sendiri yang tunjukkan perangai kau. Kau sendiri yang mendedahkan sikap kau. Jangan salah kan sesiapa. Salahkan diri sendiri. Salah kan aku? Boleh juga. Sediakan eviden secukupnya yaa!

notakaki: Aku harap, engkau berubah. Kau boleh. Tambahkan saja ketaatan dan ketaqwaan kau pada Allah, nescaya sifat-2 mazmumah itu akan hilang dengan sendirinya. InsyaAllah.

Isnin, 2 April 2012

Gundah

bismillahirrahmanirrahim..


Bulan lepas, pada tarikh yang aku kurang ingat. Telah diumumkan keputusan SPM bagi tahun 2011. Sungguh, memang bukan aku yang mengambilnya, tapi aku turut rasa berdebar kayaknya aku pula yang menunggu keputusan.

Alhamdulillah ramai yang berjaya. Alhamdulillah rating sekolah kami meningkat. Dan ini sangat menggusarkan aku. Yelah, kami perlu beat keputusan mereka. Ohh lupa aku ingatkan, aku di tingkatan 5 tahun ni mengambil aliran agama.

Itu di sekolah, belum lagi di kalangan keluarga, sahabat, banyak yang aku perlu lawan ni. Aku ni pula anak bongsu dalam keluarga. Memang aku lah harapan keluarga. Sebenarnya aku agak risau menjadi seorang yang diharapkan, kerana aku telah beberapa kali memusnahkan harapan orang. Harapan cikgu terutamanya, aku musnahkan semasa aku di tingkatan 3 dan 4.

Aku risau, dengan keadaan kesihatan aku yang kurang stabil ni. Ada saja kurangnya di sana sini. Aku tak dapat nak survive. Memang itu bukan alasan utama, tapi kalau dah tak sihat, tentunya tak hadir ke sekolah. Lalu, banyak yang aku tertinggal. Nak kena catch up banyak. Yang tingkatan 4 aku belum habis telaah lagi. Jadi, bagaimana?

Semoga saja Allah bisa membantu aku dalam aku sedang membantu diri aku. Jangan risau, aku tahu yang Allah takkan mengubah nasib seseorang kalau seseorang itu tidak mengubah nasibnya sendiri. Jadi, jangan risau, aku sudah pun mula berubah.

InsyaAllah, aku akan buat semua bangga dengan aku. Tak pandang rendah lagi pada aku. :)

FIGHTING !!!!!

Isnin, 20 Februari 2012

Biarkan.

bismillahirrahmanirrahim,


Sebelum apa-apa riwayat aku mulakan. Aku nak terangkan keadaan rumah aku.. Aku baru berpindah ke sini 2 bulan yang lepas. Keadaannya agak kurang selesa dari yang dulu tetapi alhamdulillah masih dikurniakanNya tempat tinggal untuk kami 3 sekeluarga. Selang sebuah rumah dari rumah aku , tinggal seorang uncle Cina yang dah agak tua tapi masih kuat bekerja. Kami panggil dia Apek. Apek ni macam dah kurang pendengaran sikit lahh. Sikit je, tak banyak.

Okay, let's go. Mari mula kan.

Satu hari ni, sorang kawan ayah aku datang rumah. Sembang-sembang hal kampung dan segalanya lah.. Apek ni pun tiba-tiba datang.. Then, kawan ayah aku ni bangun nak balik. Secara tiba-tiba. Ayah aku pun tanya lah,
 "Kenapa nak balik?"
"Cina ni mabuk, takut lah aku dengan dia"
Okay, mula-mula aku ingat ayah aku ni tak tahu Apek tu mabuk dan akan menghalau Apek itu keluar dari rumah aku ni.. Tapi , semua nya tak adi macam apa yang aku bayangkan. Malah ayah aku tegur perangai kawannya tu,
 "Dia nak mabuk, biarlah dia. Takkan kita nak halang pulak. Macam mana kita nak halang, kita layan je lah, dia tak kacau kita kan."
Kata ayah aku.. Lalu tambahnya lagi ,
 "Kita tak tahu apa masalah dia minum air tu. Dah dia datang ke rumah ni, dia sebagai tetamu, kita kenalah layan macam mana layaknya seorang tetamu itu dilayan. Okay ?"

ORITE, Abah memang power. Aku harap aku dapat warisi semuaaaaaa sifat mahmudah beliau ni. InsyaAllah.

notakaki: Bukan nak kata apa lah, cuma aku jadi malu dengan perbuatan awak yang seakan-akan memerli dia semasa di gig hari tu. Biar lah dia nak buat apa, kita tidakkan dengan hati saja. Jangan zahirkan kita tak suka. Remember this peeps, You can't control people's actions. All you can control is how you react to those actions.

Isnin, 23 Januari 2012

Black Out

bismillahirrahmanirrahim,

Dalam pada semua orang belajar, menelaah menjelajah buku , bekerja keras. Aku terperuk di ceruk yang agak solok dari mereka. Memikirkan, memuhasabah diri yang sekian lama terpaling dari jalanNya. Dan tak pernah nak sedar yang aku akan menduduki peperiksaan besar hujung tahun ni. Takde satu orang pun yang menegur aku. Bagus lah, aku  pun nak sorang-2 sekarang ni.

Tiba-tiba aku rasa macam black-out dan ada satu lampu tersorot ke aku yang di ceruk tadi. Tinggi imaginasi aku. Aku pandang yang lain-2 dah hilang. Gelap. Aik? Apa dah jadi? Mana semua lari? Kenapa tak ajak aku? Duduk lagi aku sorang-2 kat situ. Lama, masih belum ada cahaya lain lagi.

Aku rasa poket aku. Haa, ada lilin. Dari mana munculnya pun aku tak pasti. Hmm, penyelamat aku tu. Ehh, ada lilin mancisnya pula takda. Macam mana? Terbantut lagi harapan aku nak keluar dari kegelapan tu. Aku kuatkan hati, aku bangun meraba-raba, jalan  perlahan. Agak lama juga, baru lah aku sampai di luar. Tapi masih belum terang, keadaan samar-2. 

Datang seorang, Tak pasti siapa. Menerangkan sesuatu yang membuat aku insaf akan ilmu adalah segalanya.

Katanya, ilmu itu cahaya kehidupan. Llilin yang tadinya di poket aku itu ibarat buku. Mancisnya adalah diri kita sendiri, sama ada mahu tekun membacanya atau sekadar simpan di rak buat hiasan. Tanpa ilmu, samalah macam keadaan aku tadi, teraba-raba mencari jalan. Sudah nampak jalan, samar-samar pula.

Cukup lah bermain-main lagi Fiza. Mula lah belajar. Takkan lah dah hampir waktunya nanti baru lah terbelek-belek buku. Susah lah. Semoga semua ini menyedarkan aku dan semua yang membaca. InsyaAllah. Aku harap kauorang faham apa yang aku cuba sampaikan.

Selasa, 27 Disember 2011

The Mouth In The Heart.: Even the Dog loves its puppies.

The Mouth In The Heart.: Even the Dog loves its puppies.: bismillahirrahmanirrahim, Aww, look at them . So swee t. Seriously, ini pertama kali aku tengok seekor anjing menyusukan anaknya. Kalau k...

Isnin, 26 Disember 2011

Even the Dog loves its puppies.

bismillahirrahmanirrahim,



Aww, look at them. So sweet. Seriously, ini pertama kali aku tengok seekor anjing menyusukan anaknya. Kalau kucing tu biasa lah. 
Gayat kan aku ? 
Tapi, haih, comel sangat. Ya, walaupun anjing itu haiwan yang kotor tapi itu bukan alasan yang munasabah untuk kita membenci haiwan ni kan? 
Pernah terfikir tak, sebenarnya sifat dan sikap anjing ni lagi bagus dari kucing yang comel-comel belaka tu. Pernah tak? Tak eh? Okay, ini bagi aku lah/pendapat aku/firasat atau seumpanya aku, anjing lagi baik daripada kucing. 
KENAPA?
Okay, anjing ni macam ada sifat berterima kasih tau. Kucing pulak macam 'dah bagi betis, mintak peha'
APA PASAL PULAK?
Yelah, cuba kalau kau bagi makanan kat anjing. Lain kali kalau anjing tu terserempak dengan kau, mesti dia akan menggoyangkan ekor dia atau apa-2 je lah, macam tanda terima kasih. Serius ni.
Okay, now, do it on kucing. Cuba bagi kucing makan, nanti mesti dia datang lagi, dan minta lagi. Betul tak?

Hee, actually nak cakap, berbuat baiklah sesama makhluk. Tak kisah lah haiwan ke, tumbuhan ke. Kita sama-sama ciptaan Allah. Apa yang nak dikedekutkan sangat. Buat rileks, Buat peace. Pasti hidup akan tenang. Dan sayang-menyayangi antara satu sama lain. Penting tu.

nota kaki: Bagi yang takut anjing, kalau kauorang terserempak dengan anjing, jangan lari. Cuba bayangkan yang kau tengah pijak lidah dia. Imaginkan, otak kita kan hebat. InsyaAllah, anjing tu takkan kejar kau.

Jumaat, 4 November 2011

Sayang semuanya.

bismillahirrahmanirrahim,


| entri kali ini tidak sama seperti yang sebelumnya, di entri ini akan aku cerita kan tentang seorang rakan yang tak pernah lupa erti persahabatan dan tidak pernah putus memberi aku motivasi dan menegur aku.

Muhammad Airell Redzuan bin Ahmad Syaifulnizam. Nama nya, atau aku lebih selesa memanggilnya Duan, seperti rakan-rakannya yang lain. Dia lahir pada 25 September 1993. Memandangkan aku lahir pada 24 September 1995, kami selalunya akan menyambut ulangtahun bersama-sama. Dia berusia 18 tahun, Alhamdulillah, SPM nya lulus dengan cemerlang sekali dan cukup membanggakan.

Mama nya bernama Sara Salina dan babah nya Ahmad Syaifulnizam. Duan merupakan anak ke 3 dari 6 adik beradik. Yang sulungnya ialah Siti Sara Amira yang kini berumur 23 tahun dan alhamdulillah sudah pun bertunang dengan si pengarang jantungnya. Yang kedua, Siti Sara Afira berumur 21 tahun, masih belajar di satu institut pengajian di Singapura. Yang ketiga, dia sendiri. Yang keempat, Muhammad Airell Haffiz, berumur 16 tahun, sebaya dengan aku. Bersekolah di sebuah sekolah swasta di negeri sembilan. Seterusnya yang kelima, Siti Sara Kysara, berumur 8 tahun dan bersekolah di Sekolah Swasta juga. Yang terakhir, Muhammad Airell Haffique, berumur 5 tahun, dan masih belum bersekolah.

Aku kenal dia di sebuah kem motivasi yang aku hadiri ketika aku berusia 12 tahun di Seremban. Ketika itu aku sekumpulan dengannya dan dia merupakan seorang ketua kumpulan yang beribawa. Aku suka bekerjasama dengannya. Sejak dari itu kami terus berkawan, Alhamdulillah sehingga kini kami masih berkawan. Persahabatan kami bertambah manis apabila aku mengenali kedua ibu bapanya, dan mereka sangat baik kepada aku. Kami sering bersiar-siar bersama-sama. Seronok.

Dia pun mula memperkenalkan aku dengan kawan-kawannya yang lain, ternyata kami semua mempunyai minat yang sama iaitu BASIKAL, GAMBAR dan ANIME. Kami sering berkumpul dan bertukar pandangan, bertukar karya, bertukar pengalaman. Ya Allah, manisnya persahabatan kami ini hanya kami sahaja yang mengetahuinya.

Kami semakin akrab bila babah kepada Duan memberi kami rumah sewanya untuk dijadikan studio, tempat berkumpul, bengkel, gimnasium dan tempat kami menyimpan karya-karya kami. Rumah itu hanya rumah lot tetapi besar dan lamannya luas. Kawasannya redup dan nyaman, sesuai untuk kami melakukan aktiviti di luar rumah itu. Ohh ya, kami panggil rumah itu sebagai Chollic Low School. Kami akan sentiasa mengungkapkan 'S4' apabila berpisah dan bertemu. S4.. Saiyo Sakato Sahati Saraso. Itu loghat minangkabau, memandangkan kami semua orang Negeri Sembilan jadi kami gunakan itu. Maksudnya Seia Sekata Sehati Serasa. Dan apabila salah seorang dari kami ada masalah ungkapan itu bertukar maksud menjadi Susah Senang Sama Sama. Alhamdulillah, kami bahagia. Belum pernah masalah menjadi besar dan kami bersengketa. |

Kini, hari ini, masa ini, aku terlalu rindukan mereka. Kawan-kawan ku sayang. Hujung bulan ni, sebelum perjalanan panjang Fy bermula, Fy nak kita semua berkumpul di CLS. Fy rindu macam dulu-dulu, kita ride sama-sama, kita man basketball, macam-macam lagi kita buat. Fy rindu semua tu kawan. Kalau semua dah balik Negeri Sembilan nanti, silakan contact Fy ya. Dan Duan yang sentiasa di hati dan di minda, Jaga dirimu baik-baik, Jaga kesihatan, Patuh arahan doktor. Jangan miss apa-apa treatment pun tau. Fy tau Duan kuat, Duan hebat kan, Kita semua hebat kan.

FY SAYANG SEMUA !